Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu zorganizowało przetarg na zakup 20 nowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). W postępowaniu udział wziął tylko jeden oferent. Projekt ten wspierany jest przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego z Mazowsza.
Zakup autobusów CNG dla Radomia
Zamówienie obejmuje dostawę 20 nowych autobusów miejskich o długości 12 metrów, klasy I kategorii MAXI. Pojazdy te, charakteryzujące się niską emisją spalin i pełną niskopodłogowością, będą obsługiwały linie miejskie, promując ekologiczny transport publiczny w Radomiu. Zakup ten jest częściowo finansowany ze środków unijnych.
Po nieudanym pierwszym przetargu, który został unieważniony z powodu braku zgłoszeń, w drugim podejściu pojawiła się jedna oferta. MPK Radom zdecydowało się na modyfikację niektórych wymagań technicznych, co miało na celu zwiększenie konkurencyjności. Mimo to, jedynie jeden producent złożył swoją propozycję.
Przetarg i budżet
Budżet na zakup został ustalony na poziomie 39.770.820 PLN brutto, co oznacza koszt około 1.616.902,80 PLN netto za każdy autobus CNG. W odpowiedzi na zapytanie ofertowe, MAN Truck & Bus Polska przedstawił ofertę na kwotę 40.934.400,00 PLN brutto, czyli 33.280.000 PLN netto. Oznacza to, że propozycja ta przekracza założony budżet o około 1,16 mln PLN brutto.
Specyfikacja techniczna i wymagania
MPK Radom wymagało dostawy autobusów o długości od 12,0 do 12,2 m i wysokości nieprzekraczającej 3,45 m. Pojazdy muszą być całkowicie niskopodłogowe, z trzema parami drzwi dwuskrzydłowych w układzie 2-2-2. Dodatkowo, autobusy mają być wyposażone w oświetlane listwami LED progi wejściowe oraz porty USB dla pasażerów.
Autobusy powinny charakteryzować się wysoką odpornością na korozję, a ich podwozie musi być zabezpieczone na 15 lat lub do 1 miliona kilometrów eksploatacji. Silniki CNG powinny posiadać moc co najmniej 200 kW, a kompozytowe zbiorniki dachowe muszą zapewniać zasięg minimum 400 km w cyklu miejskim. Wnętrze pojazdów ma być odporne na akty wandalizmu, z trwałymi siedzeniami, a system informacji pasażerskiej ma obejmować tablice LED oraz wewnętrzne ekrany TFT LCD o przekątnej 22”. Dostawa autobusów planowana jest do końca listopada 2025 roku.