W poniedziałek o godzinie 17, lotnisko w Warszawie-Radom ponownie rozpoczęło działalność operacyjną, choć z pewnymi ograniczeniami wynikającymi z sytuacji na drodze startowej. Informację tę przekazała rzeczniczka Polskich Portów Lotniczych, Anna Dermont.
Przywrócenie operacyjności Lotniska w Radomiu
Ponowne uruchomienie portu było konieczne po tym, jak doszło do tragicznej katastrofy wojskowego samolotu F-16, który rozbił się podczas przygotowań do pokazów AirShow. Wypadek ten skutkował zamknięciem lotniska.
Po przekazaniu drogi startowej zarządowi, przeprowadzono dokładne analizy techniczne zarówno pasa startowego, jak i całej infrastruktury lotniska. W badaniach uczestniczyli eksperci z Polskich Portów Lotniczych oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Na podstawie ich ustaleń opracowano szczegółowy plan działań mający przywrócić lotnisku pełną funkcjonalność. Jak podkreśla Dermont, pierwszy etap tych prac został zakończony, co pozwoliło na wznowienie ruchu lotniczego, a kolejne etapy będą obejmować dalsze przywracanie pełnej operacyjności portu.
Decyzje linii lotniczych i bezpieczeństwo pasażerów
Rzeczniczka zaznaczyła, że to linie lotnicze podejmują ostateczne decyzje dotyczące realizacji poszczególnych lotów. W związku z tym, pasażerowie powinni regularnie sprawdzać status swoich rejsów bezpośrednio u przewoźników.
Szczegóły katastrofy F-16
Katastrofa F-16 miała miejsce w czwartek wieczorem, podczas treningów przed zaplanowanymi pokazami AirShow. W wyniku tego tragicznego zdarzenia zginął major Maciej „Slab” Krakowian, znany i ceniony pilot F-16 oraz lider Tiger Demo Team. W efekcie pokazy zaplanowane na weekend musiały zostać odwołane.
Na miejscu katastrofy wciąż działają zespoły prokuratorów oraz biegli z Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, którzy kontynuują swoje prace. Lotnisko pozostanie zamknięte przynajmniej do wtorku wieczorem.
Śledztwo w sprawie wypadku
W dochodzenie dotyczące katastrofy zaangażowano czternastu wojskowych prokuratorów z Warszawy i Lublina. Jak wyjaśnia rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie, prokurator Piotr Antoni Skiba, konieczność ta wynika z potrzeby szczegółowych oględzin dużego obszaru, obejmującego około 20 hektarów.
Dermont podkreśla, że wszystkie działania portu lotniczego skupiają się na zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych. Cała udostępniona infrastruktura jest pod stałym nadzorem służb technicznych i została dopuszczona do bezpiecznego użytkowania.