W ramach modernizacji linii kolejowej nr 26, łączącej Łuków z Radomiem Głównym, realizowane są szeroko zakrojone inwestycje, które mają na celu poprawę zarówno połączeń pasażerskich, jak i towarowych. Projekt, którego budżet przekracza 90 mln zł netto, jest wspierany finansowo przez Krajowy Plan Odbudowy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest inicjatorem tych zmian.
Prace na odcinku Dęblin – Radom Główny
Firma Gór-Tor sp. z o.o. prowadzi intensywne prace na 9-kilometrowym odcinku między Dęblinem a Radomiem Głównym. Zmiany obejmują wymianę torów oraz sieci trakcyjnej na stacji Zajezierze. W miejscu tymczasowego peronu wyspowego pojawi się nowoczesny peron jednokrawędziowy. Koszt tych działań sięga ponad 26 mln zł netto, a zakończenie prac przewidziano na 2025 rok.
Modernizacja sieci trakcyjnej
W ramach dalszych działań, planowana jest wymiana sieci trakcyjnej na linii Dęblin – Radom Główny. Prace te obejmą odcinek od Żytkowic do mostu kolejowego na Wiśle w Zajezierzu i potrwają od października 2025 do lipca 2026 roku, z przewidywanym kosztem około 34 mln zł netto.
Inwestycje między Okrzeją a Łukowem Łapiguz
Kolejny etap modernizacji zakłada prace na odcinku między Okrzeją a Łukowem Łapiguz, które odbędą się od marca do lipca 2026 roku. Zakres inwestycji obejmuje modernizację sieci trakcyjnej oraz bramek sieci, a całkowity koszt szacuje się na 30 mln zł netto.
Poprzednie działania na linii kolejowej
Wcześniej, od czerwca 2024 do kwietnia 2025 roku, przeprowadzono remont odcinka między Łukowem a Łukowem Łapiguz. Projekt ten obejmował wymianę szyn i podkładów, renowację mostu nad rzeką Krzna Południowa oraz instalację nowych rogatek i oświetlenia na przejeździe przy ul. Parkowej w Łukowie. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 16 mln zł netto.
Prace na odcinku Łuków Łapiguz – Dęblin
Na 25-kilometrowym odcinku między Łukowem Łapiguz a Dęblinem wymieniono tor, co pozwoliło na zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 100 km/h. Wzrost bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych to efekt przebudowy nawierzchni oraz montażu sygnalizacji świetlnych w Borowinie i Hordzieżce.
Nowoczesne perony w Borowinie i Hordzieżce
Do końca września zakończą się prace związane z budową nowych peronów w Borowinie i Hordzieżce. Obiekty te, o długości 150 metrów, dostosowane będą do obsługi dłuższych składów. Wyposażone w nowe wiaty, tablice informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED, znacznie ułatwią podróżującym wsiadanie i wysiadanie z pociągów.
Całkowita wartość inwestycji na odcinku Łuków – Dęblin, realizowana przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, wynosi 67 mln zł netto, a jej zakończenie planowane jest na I kwartał 2026 roku.