W czwartek późnym popołudniem doszło do tragicznego wypadku samolotu F-16 w Radomiu. Pilot maszyny, pochodzącej z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego, poniósł śmierć podczas przygotowań do nadchodzącego Air Show Radom 2025. Jest to już trzeci wypadek lotniczy związany z tym wydarzeniem, które ma się odbyć na przełomie sierpnia.
Historia tragicznych incydentów podczas Air Show
Air Show w Radomiu to jedno z największych wydarzeń lotniczych w Europie Środkowej, które przyciąga wielu pasjonatów lotnictwa. Organizowane co dwa lata, ostatnio odbyło się w 2023 roku, po pięcioletniej przerwie spowodowanej pandemią i modernizacją lotniska. Niestety, to nie pierwszy raz, kiedy impreza została naznaczona tragedią.
Poprzednie katastrofy lotnicze
Pierwsza poważna katastrofa miała miejsce 1 września 2007 roku. Podczas trwającego już Air Show, dwa samoloty z grupy akrobatycznej Żelazny zderzyły się podczas wykonywania manewru akrobatycznego. W wyniku tego incydentu śmierć poniosło dwóch pilotów: 62-letni ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski oraz 24-letni inż. Piotr Banachowicz.
Katastrofa Su-27: Białoruska tragedia
Drugi wypadek miał miejsce dwa lata później, 30 sierpnia 2009 roku. Białoruski myśliwiec Su-27 runął na ziemię niedaleko miejsca pokazów. Przyczyną katastrofy był błąd pilota oraz – według białoruskiego ministerstwa – problemy techniczne oraz obecność ptaków w jednym z silników. Zginęli dwaj piloci: pułkownik Aleksandr Marfickij i pułkownik Aleksandr Żurawlewicz.
Analiza przyczyn katastrof
Każda z tych tragedii miała swoje unikalne przyczyny. W przypadku wypadku z 2009 roku raport Ministerstwa Infrastruktury wskazał na błędy w manewrze lidera formacji oraz jego zły stan zdrowia. Tymczasem przyczyny najnowszej katastrofy F-16 są nadal przedmiotem badań, a szczegóły dotyczące jej okoliczności będą zapewne długo analizowane przez ekspertów.
Radomskie Air Show mimo tych dramatycznych zdarzeń pozostaje wydarzeniem o ogromnym znaczeniu dla miłośników lotnictwa i społeczności lokalnej. Każda kolejna edycja niesie ze sobą gwarancję emocji i widowiskowych pokazów, ale także wymaga refleksji nad bezpieczeństwem uczestników i pilotów.