Nowe przystanki w Radomiu: Zmiany w rozkładach KM, ŁKA i PKP Intercity podczas budowy Radom Południowy

Radom i Wolanów wkrótce zyskają nietypowy środek transportu, ponieważ na tym odcinku zostaną wprowadzone autobusy zastępcze. W październiku zmiany te dotkną także jednego z pociągów PKP Intercity, który pojedzie objazdem. Po zakończeniu prac modernizacyjnych mieszkańcy Radomia będą mogli korzystać z nowego przystanku kolejowego. Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła, że w określone dni października jej weekendowe połączenia z Łodzi do Radomia zostaną skrócone do Wolanowa. Dalsza trasa zostanie obsłużona przez autobusy. Prace te mają związek z budową nowoczesnego przystanku Radom Południowy.

Przerwa w ruchu pociągów a komunikacja zastępcza

Na linii między Radomiem Krychnowicami a Radomiem Głównym zaplanowano całkowitą przerwę w ruchu pociągów od 13 do 22 października. Anna Znajewska-Pawluk, rzeczniczka PKP PLK, potwierdziła, że w tym czasie końcowy odcinek linii 22 z Tomaszowa Mazowieckiego będzie zamknięty. W związku z tym wprowadzona zostanie komunikacja autobusowa, która zastąpi pociągi Kolei Mazowieckich. Pomimo trudności, wojewódzki przewoźnik zapewni utrzymanie ruchu kolejowego między Drzewicą a Wolanowem.

Kompromisowe rozwiązania dla pasażerów

Pociąg IC „Koziołek” zostanie skierowany na stację Jastrząb, co oznacza, że wykorzysta on rzadko używaną łącznicę nr 576. W efekcie podróż z Lublina do Poznania oraz na krótszych trasach pośrednich potrwa o około 30 minut dłużej. Mimo tych komplikacji, utrudnienia mają być tylko chwilowe, a zakończenie budowy nowego przystanku planowane jest na połowę przyszłego roku.

Nowy przystanek jako część większego projektu

Inwestycja w Radomiu jest elementem Rządowego Programu Budowy lub Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021-2025. Nowy przystanek w Radomiu będzie składać się z trzech peronów: dwóch obsługujących linię 8 w kierunku Kielc oraz jednego przy linii 22 prowadzącej do Tomaszowa Mazowieckiego. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, dzięki wyposażeniu w windy. Zatrzymywać się na nich będą zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.

Finansowanie i zaangażowanie lokalne

Koszt całej inwestycji wynosi około 16 mln zł, a PLK pokryje ponad 6 mln zł z tej kwoty. Miasto Radom również bierze udział w projekcie, finansując budowę kładki dla pieszych, która połączy ulice Jacka Kuronia, Anny Walentynowicz i Krynicką. Dzięki temu mieszkańcy zyskają nie tylko nowoczesny przystanek, ale także lepszą infrastrukturę miejską.