Zima to bardzo trudny okres dla samochodu. Auto narażone są na niskie temperatury, wilgoć, śnieg, mróz, a nawet sól i piasek, posypane na śliskich ulicach. Wszystkie podzespoły auta stają wtedy przed poważnym zadaniem – przetrwać ten trudny okres. Aby nie dopuścić do ich potencjalnych uszkodzeń, każdy kierowca powinien zadbać o prawidłowe przygotowanie samochodu na zimę. Podstawa to zbadanie stanu płynów eksploatacyjnych, ewentualna wymiana akumulatora, regeneracja pompy ABS.
Zwróć uwagę, czy potrzebna jest regeneracja pompy ABS
Pompa ABS stanowi podzespół układu hamulcowego. Odpowiada za jego prawidłowe działanie. Jeśli jest sprawna, można oczekiwać bezpiecznej jazdy – nawet przy bardzo silnym hamowaniu na śliskiej powierzchni. Awaria pomp ABS zdarza się stosunkowo często. W dobrych warsztatach samochodowych mechanicy informują kierowców, kiedy potrzebna jest regeneracja pomp ABS, a kiedy wymiana.
Jeśli uszkodzeniu uległ jedynie elektroniczny osprzęt w podzespole (sterownik), najprawdopodobniej wystarczy zwykła naprawa. Inaczej sprawa wygląda wtedy, jeśli pojawiły się problemy natury mechanicznej.
Przygotowania do zimy wymagają nie tylko wymiany opon, ale i sprawdzenia stanu technicznego większości podzespołów auta – w tym pompa ABS. Dokonać tego można w specjalistycznych warsztatach samochodowych – większość z nich oferuje jedynie wymianę, dlatego przy naprawie trzeba trochę poszukać. Im większe miasto, tym większa szansa. Regeneracja pomp w Radomiu, Poznaniu, Częstochowie czy Rzeszowie to żaden problem.
Zadbaj o akumulator
Choć potencjalna regeneracja pomp ABS jest bardzo ważna, istnieje jeszcze istotniejsza część, o którym nie można zapomnieć, przygotowując samochód do zimy. To akumulator – najbardziej problematyczny podzespół pojazdu w okresie zimowym. Jeśli jest w słabej kondycji, poranny rozruch silnika na dużym mrozie będzie utrudniony lub niemożliwy. Szczególną ostrożnością powinni wykazać się posiadacze aut z silnikiem diesla – dłużej nagrzewają się do temperatury roboczej, wymagają wyższej mocy rozruchowej.
Przed zimą każdy kierowca powinien zbadać, w jakim stanie technicznym jest akumulator w jego aucie – np. za pośrednictwem miernika. Pomiaru należy dokonać dwukrotnie:
- w stanie spoczynkowym akumulatora,
- po obciążeniu akumulatora.
Badanie mogą przeprowadzić także mechanicy w wybranym warsztacie samochodowym. Jego koszty są niewielkie. Zużyty akumulator należy jak najszybciej wymienić na nowy.
Płyny eksploatacyjne – nie zapomnij o nich
Płynami eksploatacyjnymi, które odgrywają największą rolę zimą w samochodzie, są olej silnikowy i płyn chłodniczy, hamulcowy. Niegdyś konieczna była wymiana oleju silnikowego na inny – specjalny, zimowy. Nowoczesne, specjalistyczne oleje sprawdzą się już o każdej porze roku. Przygotowania do zimy wymagają sprawdzenia, na jakim poziomie utrzymuje się olej silnikowy – w razie potrzeby, uzupełnić go.
Świeży płyn chłodniczy jest dostosowany do bardzo trudnych, zimowych warunków. Jest w stanie przetrwać największe mrozy. Istnieje jednak pewna niedogodność – z biegiem lat traci swoje dobroczynne właściwości:
- maleje temperatura wrzenia,
- rośnie temperatura zamarzania,
- zanikają antykorozyjne własności.
Przed zimą sprawdź, czy nie trzeba wymienić płynu chłodniczego. Częstotliwość wymiany zależy od jego koloru. Płyn chłodniczy powinno się zmieniać co 4-5 lat. Przed wymianą warto sprawdzić na opakowaniu od płynu jak często zaleca to robić producent płynu.
Silnie higroskopijny płyn hamulcowy wiąże się ściśle z układem hamulcowym i regeneracją pomp ABS. Jego stan techniczny można określić – mniej więcej – po kolorze. Brązowa barwa świadczy o konieczności wymiany. Jeśli w płynie hamulcowym znajduje się woda, zimą pojawia się zagrożenie powstania tzw. lodowego korka w przewodach hamulcowych. W sytuacjach awaryjnych może dojść do uniemożliwienia hamowania. Dlatego płyn hamulcowy należy bezwzględnie wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata.